sporta 595         konstrukce         na vodě          historie        odkazy 

  Předchůdkyně, sportina 570 vycházela ze stejné myšlenky jako později 595 - přeplachtěná lehká loď se spouštěcím kýlem a spartánkým interiérem. Na nákresu opět z časopisu Žagle je patrné rozvržení lodě. Konstrukce už u této verze měla jasnou vizi ve spouštěcím kýlu a nízké palubě podřízené funkčnosti a vůbec v závodním stylu který lodi sluší. Je zde patrné i charakteristické seříznutí přídě...

  Článek z Vodní revue,popisující začátky stavby sportiny u nás...

Ing.Zezula srostl za svých 36 let s vodou natrvalo. Jezdil divokou vodu,věnoval se vodní turistice, surfoval,. Teď už je roky jeho hlavním koníčkem námořní jachting. Sám dobře ví, co znamená pustit se do stavby lodě, takové té opravdové na níž prostě není rozeznat, že nepochází od renomované zahraniční firmy.

Udělal si jednu takovou pro sebe, je to typ SPORTA. Byl s ní v Polsku, NDR, v Holandsku na jejich "vnitřním" moři za hrází, která odděluje moře od pevniny. I světoznámé nizozemské kanály proplouval na plachty a šlo to. Byla to prostě taková hezká rodinná dovolená.

Že sportu ještě neznáte? Možná, že našim ostříleným "mořským vlkům" bude připomínat typ SPORTINA polského konstruktéra Andrzeje Skrzata a nebudou daleko od pravdy, neboť sporta právě z tohoto typu vychází. Stejný autor je podepsán i pod modelem SPARK. Také tento typ ing. Zezula převzal, upravil do našich podmínek, vylepšil a vznikla loď DINO 550.

 

  Proti svým polským vzorům mají lodě celkově zesílenou konstrukci, byl upraven tvar paluby a navrženo nové kování. Je použita tzv. sendvičová konstrukce paluby a dna (nášlapné plochy), to znamená, že mezi vrstvy laminátu je vložena výztuž z balsového dřeva, nebo polyuretanové pěny. tím se vytvoří velmi pevná a houževnatá skořepina s výbornými tepelně izolačními  vlastnostmi. Stěny jsou silné cca 15 mm.

SPORTA 595 je větší a dá se říci, že i elegantnější. Vyniká větší počáteční stabilitou, je v ní zabudován kuchyňský kout , má větší oplachtění a celkově působí sportovnějším dojmem. Vzhledem ke svým rozměrům a hmotnosti (do 700 kg) se k ní při přepravě doporučuje dvouosý přívěs a raději silnější vůz.

Základní technické údaje :Celková délka 5,95m; délka na hlavní vodorysce 5,15m; celková šířka 2,42m; ponor max. 1,25m; ponor min. 0,25m; výška v kajutě 1,25m; výtlak na hlavní vodorysce 920kg; celková hmotnost 650 kg; výška stěžně 8,5m; hlavní plachta 11,2m2; kosatka I 8,8m2 ; kosatka II 4,3m2; genua 12m2 spinakr 25m2; spaní pro 4 osoby

  A zde již originální stavení plán v celkovém pohledu na Sportu 595. Rozložení interiéru bývá u jednotlivých konkrétních lodí různé. Podřizuje se nejčastěji požadavkům stavitele, který loď ke svému obrazu dotvořil. I z vnějšku se loď postupem času měnila. Kupříkladu pozdější "Brněnské" šlupky mají protaženou příď a loď tak ztratila tak - podle mého mínění krásnou a ojedinělou identitu v podobě decentního čumáčku. U těchto plachetnic také není na střeše kajuty vlnolam,což v našich podmínkách určitě nevadí ba dokonce z technického hlediska je plus, jelikož systém zasouvání lukny do prostoru mezi stropem kajuty a střechou není příliš dobrý. Jinak se u nás objevují sportiny všech druhů, což je radost sledovat :o)