sporta 595         konstrukce         na vodě          historie        odkazy 

Loď byla postavena v Čechách. Skelet trupu vznikl v Brně a dostavba byla prováděna kousíček od slapské přehrady v Třebenicích. Stavěna byla pro již neexistující klub jachtařů SPORT ZBRASLAV jako loď klubová. Jejím štěstí bylo,že již jako klubová nesloužila. Stavitel který loď dokončoval je významný a uznávaný jachtař Jan Kynčl který vlastní loď sesterskou...

Lady Jane vznikala podle představ,které byli kompromisem mezi všemi návrhy v klubu a tak je v její konstrukci několik změn oproti původním plánům. 

První strojení lodě v Třebenicích. Foto zachycuje místo vzniku plachetnice...

Přejezd z dílny k blízké náplavce na Slapech zřejmě nebyl problém (i se stěžněm)

První plavba...

p...pod plachtami

Její interiér je přizpůsoben k pohodlnému užívání i pro vyšší postavy což bylo důvodem pro zvýšení postelí a sedaček v salonu i v kójích. Výška postelí tak činní cca 35cm což prodlužuje lůžka a zvětšuje také prostor pod lůžky pro odkládání věcí. Zároveň se tím vylepšil posez v kajutě a stravování tak nabývá luxusnějších poměrů když si člověk při jídle žaludek nemačká. Další zvláštností lodě je jistá předimenzovanost konstrukce,která byla zamýšlena k zvládnutí mořských podmínek. Přepážky a další výztuhy zpevňující trup jsou oproti plánům zesíleny na tloušťku 10mm a poctivě zalaminovány. Plachetnice však na moři nikdy nebyla. Jistě by se asi jak se paří prověřilo zpracování výztuh ale především jak se domnívám by došlo k rozlámání skeletu z důvodu jeho "slabého" provedení. Paluba i boky jsou jak se patří odlehčené (což se na závodní loď patří),ale vzhledem k problémům s prasklinami a prohýbáním i v tuzemských podmínkách  by zřejmě moře mělo neblahý vliv na životnost lodě. Každopádně po hrubém dokončení lodě došlo ke slavnostnímu prvnímu spuštění  na vodu což si můžete prohlédnout na připojených fotografiích. Jedna z prvních plaveb však již tak veselou událostí nebyla.

Zachycení křtu lodě a první spuštění na "naši" vodu           (1993)

První poškozeni se totiž vyskytlo hned při panenské plavbě. Při nevhodném manévrování bývalí členové klubu zajeli s lodí příliš blízko břehu a udělali tak do ní díru a to dokonce pod čarou ponoru. Dodnes je tento šrám patrný... V této době jsem také jako dítě poprvé spatřil LADY JANE. Můj otec byl členem zmiňovaného kubu (Sportu Zbraslav) a tak jsem se jednoho dne ocitl na palubě této vyjímečné  plachetnice. Pak se jachtařský klub rozpadl a loď přešla k jednomu ze členů. Ani tentokrát si ale loď neoddechla a při jedné jízdě, kterou jak se sluší říci nekormidloval tento majitel,došlo k převrácení plachetnice. Loď poté ještě musela překonat záplavy a 2002 a v červnu 2005 se ocitla v YCKB - U MĚ!!!

 

Mé jachtařské začátky jsou spojeny i s mou současnou plachetnicí - s LADY JANE

 

LADY JANE květen 2005

stav před rekonstrukcí, průběh, a nynější podoba

 

Loď byla v dobrém stavu po technické stránce, ale drobné udržovací práce byli nevyhnutelné. Patrné je například sedření boků které loď získala při obracení zpět po převrácení a jiné drobné pozůstatky po kolizích. Mnohem závažnější problém se ale vyskytl po přivezení do klubu.

 

V lodi se totiž začala shromažďovat voda a nebylo jasné odkud se bere. Jedna z možností se brzy vyloučila a sice že to bylo ze silných dešťů, jelikož v následujících dnech nastoupila tropická vedra...

Plachetnice nabírala přibližně 25 litrů denně a tak se muselo rychle něco udělat. Nezbývalo než loď vyndat a pátrat po příčině na suchu.

A to se také povedlo. Ihned po jeřábování  jsem důkladně dno prohlédl ale nic jsem nenašel. Všude bylo plno rýh po nájezdu na mělčinu při obracení ale žádná nebyla tak hluboká aby snad tudy mohlo do lodi téct.

Až když dno oschlo ukázala se pravá příčina. Tou byla utržená odtoková roura odvádějící vodu z kokpitu pod loď. Odtok se nachází pod hladinou a tak nenápadně ale vytrvale prosakovala voda do lodi a stékala po různých žebrech a příčkách tak že původ se nedal odhadnout.

V detailu je patrné jaká mezírka se mezi trubkou a skeletem lodi utvořila. Bylo to zhruba 0,5 mm. K odtržení nejspíše došlo při nevhodném zavěšení  lodi v popruzích (při jeřábování), nebo jen únavou materiálu.

Když byla příčina odhalena, nebránilo již nic nápravě a po důkladném očištění a následném připravení povrchu jsem obě roury znovu přilaminoval. Někteří stavitelé z tohoto důvodu volí jinou konstrukci odtoků a to gumové hadice.

A zde je již Lady Jane znovu na vodě. Zkouška plovatelnosti trvala 24 hodin a po této době jsem si byl již takřka jistý že jsem původ vnikající vody odhalil. Silné deště které ovšem později přišli mě ujistili že vody jsem se v lodi ještě natrvalo nezbavil.

Tato fotografie dokumentuje již pokročilou část rekonstrukce interiéru. Veškeré povrchy bylo třeba očistit a znovu natřít protože vlhkost která se v lodi držela by postupně překližkové díly zničila.

se Z

Stav který byl těsně před dokončením interiéru. Lakované díly jsem většinou vymontovával a natíral venku ostatně jako i jiné části které šly oddělat. Kdo někdy lakoval v uzavřených prostorách pochopí :o)

Z venku s loď měnila jen drobně. Nutné však bylo přetěsnit veškeré kování na palubě, okna a zajistit aby se do lodi už nedostávala ODNIKUD žádná voda. To se nakonec vcelku povedlo.

A to je již závěr prací na začátku srpna 2005. Ne fotce můžete vidět zkoušku plachet a takeláže vůbec. Loď byla připravená na první sezónu pod vedením nového kapitána.

 

LADY JANE červen 2006

Současný design